straatcultuur

Geplaatst op Linkedin groep; Nederlands Jeugdinstituut; discussie Straatcultuur.

Als je in Nederland het huis verlaat sta je op straat, als je school verlaat sta je op straat, als je het sportveld verlaat sta je op straat. Vanaf je 5e wordt je door je ouders de straat op gebonjourd. Er is niets verhevens aan ‘op straat zijn’. Jeugd op straat is straatjeugd. Volgens de Dikke van Dale; straatjongens, jongen die veel langs de straat zwerft en daar slechte manieren en baldadigheid leert.
Of dat ooit onderzocht is mij niet bekend en in mijn 30 jaar ervaring heb ik daar nauwelijks onderbouwing voor gevonden. Laat ik het anders formuleren; op straat ontmoet je peers en ja in die nauwelijks gecontroleerde omgeving worden grenzen opgezocht en overschreden maar of deze fase tot mindere burgers leidt wil ik betwijfelen.
In een middenklasse wijk van het liefelijke Valkenswaard van de zestiger jaren schoten wij – een groep van 15 mannelijke tieners – lantaarnpalen stuk, stalen snoep bij de buurtwinkel, scholden afwijkende mensen uit, maakten een rotherrie enz. maar allen zijn uiteindelijk ‘goed’ terecht gekomen en dragen nu een belangrijke steen bij aan de samenleving.
Hebben wij op straat de vaardigheden geleerd om een volwaardige burger te worden ?
Cultuur zegt iets over beschaving. In dat licht kun je straatcultuur enkel als een geuzennaam zien. Je probeert er de werkelijkheid mee te verfraaien een reactie die ik vaak gezien heb van het establishment – daar behoren jongerenwerkers en ik bij – bij fenomenen die ondanks alle repressie niet te beheersen bleken. Gedogen gaat makkelijker met een mooi woord.
Op ’straat zijn’ is nauwelijks een pedagogisch probleem maar tast vooral de wereld aan van de Dikke Ik (Kunneman), de hedendaagse geisoleerde buurtbewoner.

By Dion de Leuw Independent Civic & Social Organization Professional

You have 12 minutes to make changes | Edit comment | Delete

80 followers | See Dion’s activity »

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*